Patricia Highsmith (1921-1995) var en amerikanske thrillerforfatter kjent for sine psykologiske thrillere og noveller. Hun skrev ofre om sosiopatiske antihelter og hennes mest kjente bøker er Strangers on a train og The talented Mr Ripley.
Hun het opprinnelig Mary Patricia Plangman og var født i Fort Worth Texas. Hun fikk navnet Highsmith etter morens andre ektemann. Hun beskrev barndommen som «et lite helvete» og begynte å interessere seg for psykologi allerede som åtteåring. Hun studerte engelsk ved Barnard College i New York og begynte skrivekarrieren som manusforfatter for tegneserier.
Hennes første roman Strangers on a train kom i 1950 og allerede året etter laget Alfred Hickcock en filmversjon. Highsmith likte å utforske de mørke sidene av menneskes psyke og sa at hun «likte kriminelle og synes de var interessante så sant de ikke var monotone og banalt voldelige». Karakterene hennes er ofte moralsk korrupte og klarere ofte å unnslippe straff. «Finnes det noe kjedeligere enn rettferdighet?» sa hun. «Det er ikke mitt mål å moralisere for leseren – jeg ønsker å underholde».
Her er noen korte skrivetips fra hennes bok Plotting and writing suspense fiction:
- Skriv alene. Skriving er et ensomt yrke, lag deg din egen skriverutine og unngå distraksjoner.
- Tenk at alt er mulig og glem din egen moral, særlig hvis du skriver om kriminelle. Gi karakterene fritt spillerom.
- Diskuter med deg selv og ha motargumenter på alt. På den måten kan du finne hull i plottet og fikse dem.
- Bruk følelsene dine. Aldri vær fornøyd og sett deg alltid nye mål.
- En forfatter trenger opplevelser – så reis! Ikke bli en kopi av andre forfattere, men skap dine egne erfaringer.
- Ideen er ofte et bittelite blaff av inspirasjon. Som en bakterie som må dyrkes over tid til historien blir til. Inspirasjonen til Mr Ripley var en ung mann som gikk alene over stranden med et håndkle over skulderen. Hvem var han og hvor hadde han vært?
- Ignorer resten av verden og gjør det på din måte.
- Den første personen du skal tilfredsstille når du skriver en bok, er deg selv. Hvis du kan underholde deg selv lenge nok til å skrive den ferdig, så kommer publikum etter.
- Ingen ferdig bok er nøyaktig lik den første drømmen om den.
- Når jeg skal skru til plottene mine, tenker jeg Hva om…hva om… På den måten går fantasien min fra det mest sannsynlige som alle kan tenke ut, til det usannsynlige, men mulige.
- Forfatteren må identifisere seg med den karakteren som har synsvinkelen, for det er denne karakterens følelser, tanker og handlinger som er nerven i boken.