Heltens reise er en klassisk modell for historiefortelling. Du kjenner den sikkert igjen fra Ringenes herre, Harry Potter eller Matrix. Modellen stammer fra Joseph Campbell som studerte de gamle mytene og fant en universell struktur som var felles for alle fortellinger. Enkelt forklart går det ut på at helten blir utfordret i sin vanlige verden til å ta opp kampen mot en ukjent fiende. For å vinne denne kampen må han vise sitt fulle potensiale og han får hjelp av en mentor og andre venner på veien. Når kampen er over, har helten gjennomgått en transformasjon og kan vende tilbake til sin vanlige verden med ny innsikt.
Reisen følger disse 12 punktene:
- Helten blir introdusert i sin vanlige verden, hvor
- han mottar en utfordring
- Først er han motvillig til å ta utfordringen, men
- blir oppfordret av en mentor til å
- krysse den første terskelen og gå inn i den nye verdenen, hvor
- han møter på flere utfordringer, allierte og fiender.
- Han finner problemets innerste kjerne og krysser en ny terskel,
- til et sted hvor han må møte den største utfordringen.
- Han mottar en belønning og
- blir forfulgt på veien tilbake til den vanlige verdenen.
- Han krysser den tredje terskelen, opplever en gjenoppstandelse og blir forvandlet av opplevelsen.
- Han returnerer med en skatt eller en innsikt til hjelp i den vanlige verden.
For en nærmere forklaring, se denne: